دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

شیب نزولی موج پنجم کرونا با مقاومت روبرو است

 | تاریخ ارسال: 1400/7/26 | 
شیب نزولی موج پنجم کرونا با مقاومت روبرو است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: شیب نزولی موج پنجم با مقاومت روبرو است؛ ساده انگاری نکنید.
دکتر نادر توکلی؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگو با خبرنگار روابط عمومی گفت: در حال حاضر با یک مقاومت روبرو هستیم و به خصوص در ۱۰ روز اخیر سرعت شیب نزولی موج پنجم کند است.
وی خاطر نشان کرد: وقتی شیبی صعودی می شود تقریبا با همان سرعت باید کاهش یابد ولی در شرایط کنونی سرعت کم کاهش این بیماری در موج پنجم؛ نگرانی هایی را برای وارد شدن به فاز جدید بحران ایجاد می کند.
توکلی افزود: بر اساس آمار ستاد کرونا در برخی نواحی کشور شاهد گسترش بیماری هستیم و از آنجایی که استان تهران از شرایط سایر مناطق تاثیر می پذیرد؛ نگرانی برای اوج دوباره کرونا در پایتخت وجود دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یک سری روش های علمی برای پیش بینی شروع موج جدید وجود دارد از جمله تحلیل های ویروسی در افراد مبتلا، رصد روزانه آمار مبتلایان و بررسی افرادی که جواب آزمایش آنها مثبت شده که بر اساس ارزیابی آنها، بحث نگرانی اوج گیری پیش می آید.
وی افزود: از نظر تقدم زمانی، ابتدا تعداد بیماران سرپایی، بعد از دو هفته تعداد بیماران بستری و در مرحله بعد آمار مرگ و میر افزایش می یابد ولی در حال حاضر نمی توانیم بگوییم که موج ششم  شروع شده است.
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران تصریح کرد: واکسیناسیون باید به سرعت پیگیری شود، همچنین مطالعات و برداشت های اجتماعی نظیر افکارسنجی انجام شود تا در تحلیل ها به نتایج واقعی تر برسیم.
توکلی با اشاره به آمادگی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران برای مقابله با موج ششم کرونا، گفت: در تغییر وضعیت بیماری، بخش دولتی با بیشترین فشار روبرو است بنابراین این بخش باید آمادگی بیشتری هم برای مواجهه با موج جدید داشته باشد.
وی با بیان این نکته که در حال حاضر تعداد کل بیماران کرونایی بستری در استان تهران حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر هستند، افزود: بیمارستانها بر اساس آمار روزانه، قابلیت افزایش ظرفیت دارند و ما تا یازده هزار بیمار هم پذیرش داشته ایم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: تعداد مبتلایان به قارچ سیاه کاهش یافته و این بیماری با مدیریت تیم فوق تحصصی درمان تحت کنترل است.
توکلی در بخشی دیگر از صحبتهای خود در مورد نگرانی والدین برای بازگشایی مدارس یادآور شد: بحث واکسیناسیون دانش آموزان قابل توجه است، علاوه بر اینکه پروتکل های بهداشتی به مدارس ابلاغ شده که با ابراز امیدواری مبنی بر رعایت این معیارها، فرآیند آموزش هم ادامه یابد.
تزریق واکسن را جدی بگیرید
وی بر تزریق واکسن آنفلونزا به ویژه در افراد مسن و شرایط پرخطر تاکید کرد و افزود: بهتر است همه افراد (باسن بالای شش ماه) به فاصله حداقل یک ماه بعد تزریق واکسن کرونا نسبت به واکسیناسیون آنفلونزا اقدام کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران از پیگیری و صدور بخشنامه تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای مجموعه کادر بهداشت و درمان خبر داد و افزود: همچنان واکسیناسیون نه به عنوان تنها عامل پیشگیری صد در صدی بلکه به عنوان عامل موثر در کاهش میزان بستری و کاهش آمار مرگ و میر محسوب می شود؛ لذا تزریق واکسن با هر برندی توصیه می شود.
توکلی افزود: با اجرای طرح قرنطینه هوشمند، افرادی که از تزریق واکسن خودداری کنند از بسیاری خدمات عمومی محروم می شوند.
پایان خبر//
مرضیه ره نورد

دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع دانشگاه های برتر رتبه بندی شانگهای دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع دانشگاه های برتر رتبه بندی شانگهای

 | تاریخ ارسال: 1400/6/2 | 

دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع دانشگاه های برتر رتبه بندی شانگهای
دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس جدیدترین رتبه بندی جهانی شانگهای برای اولین بار در جمع دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفت.
دکترعسگر آقائی هشجین؛ مدیر اعتبار بخشی و رتبه بندی معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی اظهار کرد: در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۱ شانگهای، هزار دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده اند که دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد از ایالات متحده و دانشگاه کمبریج از انگلستان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده اند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی با افزایش تعداد دانشگاه ها به یازده عدد، صدر نشین کشورهای اسلامی است؛ کشور ترکیه با هشت دانشگاه در جایگاه دوم و کشورهای عربستان و مصر با شش دانشگاه در جایگاه سوم قرار دارند.
دکتر آقایی با اشاره به حضور دانشگاه علوم پزشکی ایران برای اولین بار در این رتبه‌بندی، گفت: نتایج منتشر شده در این نظام رتبه بندی نشان می دهد که در رتبه بندی سال ۲۰۲۱، دانشگاه علوم پزشکی ایران در بازه رتبه‌ای ۱۰۰۰-۹۰۱ قرار دارد و در رتبه بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۱  رتبه زیر ۵۰۰ را کسب کرده است.
مدیر اعتبار بخشی و رتبه بندی معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای هستند که بر اساس شش شاخص ارزیابی می شوند.
وی گفت: این شش شاخص عبارت از تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پر استناد در ۲۱ حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه موسسه هستند.
پایان خبر
ره نورد

گروه علوم پایه توانبخشی دانشگاه ایران، پیشرو در انجام پژوهش های کاربردی گروه علوم پایه توانبخشی دانشگاه ایران، پیشرو در انجام پژوهش های کاربردی

 | تاریخ ارسال: 1400/5/4 | 
  گروه علوم پایه توان بخشی دانشگاه ایران، پیشرو در انجام پژوهش های کاربردی
 
مدیر گروه علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران: اعضای گروه تمام سعی خود را برای انجام پژوهش های کاربردی و بین رشته ای وتولید محصول دانش بنیان به کار گرفتند.
علوم پایۀ پزشکی نام گروهی از رشته‌های علوم پایه است که هدف و کاربرد آن‌ها مستقیما" در خدمت علم پزشکی می‌باشد. به عبارتی دیگر، وجه مشترک علوم زیستی ، فیزیک ، شیمی با علوم پزشکی هستند وعمدتا  اشکال کاربردی علوم زیستی هستند.
تحقیقات بنیادین علوم پایه معمولاً صرفا به تولید دانش می انجامند اگر چه ممکن است که تحقیقات آنان بعدا جنبه کاربردی بیابد، بر خلاف تحقیقات علوم کاربردی که از ابتدا با هدف حل یک مشکل انجام می‌شوند.
به همین منظوربرای آشنایی بیشتر با یکی از گروه های علمی علوم پایه به نام گروه آموزشی علوم پایه توان بخشی؛ گفتگویی با مدیر این گروه در دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، خانم دکتر بهنوش وثاقی؛ انجام گرفته است.
 لطفا اشاره ای به تاریخچه و معرفی گروه داشته باشید؟
گروه علوم پایه توان بخشی از بدو تاسیس دانشکده علوم توان بخشی در سال ۱۳۵۲ در دانشکده راه اندازی شده است. ابتدا این گروه تحت عنوان گروه علوم انسانی و معارف اسلامی شروع به کار کرده و از سال ۱۳۵۵ به نام گروه علوم پایه تغییر نام داد و در اواخر دهه هشتاد گروه علوم پایه توان بخشی نامیده شد.
پیش از تاسیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گروه علوم پایه توان بخشی اولین گروه رسمی دانشکده علوم توان بخشی و رفاه اجتماعی آن زمان بود که با نام "گروه دروس عمومی" از اعضای هیئت علمی زبده و با تخصص های متفاوت که همه دارای مدرک دکترا بودند شکل گرفته بود. سپس با تلاش اعضای هیئت علمی، دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مختلف کارشناسی موجود در دانشکده یکی پس از دیگری تاسیس شد.
این گروه علی رغم نداشتن دانشجو توانسته است، چندین بارمقام های اول تا سوم را در بین گروه های هشت گانه آموزشی دانشکده از نظر چاپ مقالات پژوهشی کسب کند و در عین حال تعداد بسیار زیادی تحقیقات مستقل توسط اعضای هیئت علمی در حال انجام می باشد. 
در حال حاضر این گروه شامل ۶ نفر می باشد که از این تعداد یک نفر استاد، سه نفر دانشیار و دو نفر استادیار هستند .
درباره مهمترین اهداف، برنامه ها و استراتژی های گروه صحبت بفرمایید؟
با توجه به تنوع تخصص های اعضای گروه علوم پایه توان بخشی، مهمترین اهداف این گروه ارائه دروس مرتبط با تخصص اعضاء گروه، افزایش همکاری با مرکز تحقیقات توان بخشی و سایر گروه های دانشکده برای انجام پروژه های تحقیقاتی مستقل و یا دانشجویی در قالب پایان نامه یا تحقیق مستقل دانشجویی است تا بدینوسیله به افزایش سطح کیفیت تحقیقات دانشکده کمک شود.
همچنین اعضای گروه با انتشار کتب درسی به زبان فارسی و انگلیسی در صدد تهیه منابعی برای دانشجویان گروه های توان بخشی هستند. با توجه به ارتباطاتی که اعضای گروه با سایر گروه ها در دانشگاه های داخلی و خارجی دارند، یکی دیگر از اهداف این گروه تامین مالی برای انجام پژوهش های کاربردی و بین رشته ای است که در نهایت منجر به تولید محصول دانش بنیان شود.
 استفاده از روش های نوین تدریس و همکاری در تدریس دروس بین رشته ای از دیگر اهداف این گروه است.
برای تحقق اهداف دانشگاه نسل نو، چه اقداماتی در گروه شما انجام شده است؟
اعضای گروه تاکنون چندین جلسه در مورد آشنایی اعضای دانشکده با مفاهیم دانشگاه نسل سوم در جلساتی موسوم به جهش با همکاری مرکز تحقیقات توانبخشی برگزار کرده است.
همچنین کارگاه های خلق ثروت و کارگاه برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان جدید الورود در مورد کارآفرینی هر سال توسط اعضای گروه علوم پایه برگزار می شود.
گروه علوم پایه در راستای پاسخگویی اجتماعی چگونه رسالت خود را ایفا کرده است؟
از آنجایی که این گروه فاقد دانشجو و ارائه خدمات درمانی است به صورت همکاری با سایر گروه ها به این امر اقدام کرده است و هر کمکی که از اعضای گروه خواسته شده است بی دریغ انجام شده است.
آیا در گروه شما به حوزه فناوری های نوین هم توجه شده است؟
بله، در زمینه توانبخشی از راه دور (Telerehab) اقدامات مشترکی با مرکز تحقیقات موفقیان در جریان است. در این راستا پایان نامه و پروژه های مشترک برای ارزیابی سنسورها با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و تربیت مدرس در حال انجام است. در عین حال پایان نامه دکترا در زمینه فیزیوتراپی از راه دور برای بیماران کرونایی در حال اجرا می باشد.
 برای پیشبرد اهداف گروه چه انتظاراتی از مسوولان انشگاه دارید؟
گروه علوم پایه توانبخشی، یک گروه آموزشی بین بخشی است و واحدها و دروس غیر تخصصی سایر گروه ها باید توسط این گروه آموزشی یا با نظارت این گروه آموزش داده شود.
لذا انتظار می رود که  واحدهای آموزشی در دانشکده توانبخشی توسط متخصصین دارای مدارک تحصیلی رسمی مرتبط با واحد درسی تدریس شود.
حتی اگر داخل گروه آموزشی افرادی هستند که ادعای تجربه آموزشی آن واحد را دارند، آن افراد باید گواهی صلاحیت آموزشی خود را از گروه های مرجع دانشگاه، مثل گروه آمار زیستی، گروه آناتومی و اعصاب دریافت کنند و سپس به گروه معرفی شوند تا تقسیم دروس فوق توسط این گروه به آنها واگذار شود.
همچنین پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی که باید هم مشاور تحقیقاتی و هم مشاور موضوع تخصصی را داشته باشند، معمولا در گروه ها هر دو تخصص را از داخل افراد گروه خود انتخاب می کنند. بدین ترتیب، پایان نامه ای که دفاع می شود بدون حضور افراد سایر گروه های دانشکده برگزار، تایید و دفاع می شود (بجز داور خارجی). این امر می تواند به افت روش های تحقیقاتی و آماری پایان نامه ها منجر شود و انتظار می رود از توان سایر گروه ها و از جمله گروه علوم پایه نیز استفاده شود.
 از طرفی دیگر، همانطور که از نام پروژه های تحقیقاتی پیداست باید با مشارکت متخصصین تحقیق همراه باشد. زیرا بخش اعظم پروژه های تحقیقاتی به کارهای غیر موضوعی مربوط است و پروژه ها نیز باید از همراهی افراد واجد صلاحیت بهره مند شوند، حال آنکه اکنون این پروژه ها فقط با همکاری افراد داخل یک گروه از ابتدا تا انتها شامل محاسبات و تحلیل های آماری انجام می شود.
به همین دلیل در بررسی های انجام شده از پایان نامه ها، بیش از ۷۰ درصد روش های آماری استفاده شده در پروژه ها و پایان نامه ها فقط به آزمون t و کا اسکور اختصاص دارد که در اکثر موراد سبب افت کیفیت آنها شده است.
پایان گفتگو: ره نورد
با همکاری مسئول روابط عمومی دانشکده توانبخشی: خانم بدری

برگزاری کارگاه های تابستانی مرکز تحقیقات توانبخشی

 | تاریخ ارسال: 1400/4/8 | 

برگزاری کارگاه آموزشی  آنلاین ۲روزه

 | تاریخ ارسال: 1400/2/20 | 
کارگاه آموزشی  آنلاین ۲روزه "چگونه مرور مطالعات انجام دهیم و سوال تحقیقاتی بنویسیم" در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ الی ۱۲ توسط خانم دکتر شنبه زاده استادیار مرکز تحقیقات توانبخشی برگزار می شود.
ثبت نام
 

جلسه شورای عالی فناوری سلامت

 | تاریخ ارسال: 1399/12/19 | 
جلسه شورای عالی فناوری سلامت در روز دوشنبه مورخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۹ با حضور دکتر کوهپایه زاده ریاست محترم دانشگاه، دکتر متولیان معاون تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران در سالن شورا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری: این جلسه در خصوص تصمیم گیری شرایط و استقرار شرکتهای مرکز رشد در پارک علم و فناوری دانشگاه در ساختمان شقایق و مشکین دشت برگزار گردید و تصمیماتی در این خصوص توسط ریاست محترم دانشگاه اتخاذ گردید.
در ادامه دکتر کوهپایه زاده ریاست محترم دانشگاه در خصوص پارک علم و فناوری دانشگاه و برنامه های کوتاه مدت یک ساله تا سه ساله به مواردی اشاره کرد و در پایان دستور منعقد کردن تمامی قراردادهای مربوط به استقرار شرکت ها در ساختمان شقایق و پارک علم و فناوری مشکین دشت را دادند.

آغاز برنامه ارزشیابی تاثیرات پژوهش های سلامت در دانشگاه ها

 | تاریخ ارسال: 1399/12/19 | 
با توجه به اهمیت اثربخشی طرح های پژوهشی مصوب دانشگاه، "برنامه ارزشیابی تاثیرات پژوهش های انجام شده در دانشگاه های علوم پزشکی کشور" از طرف معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در چند دانشگاه کشور به مرحله اجرا درآمده و دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان یکی از دانشگاه های اجرا کننده این برنامه انتخاب شده است.
بنابراین از کلیه اعضای محترم هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه دعوت به عمل می آید که ضمن مطالعه دقیق فایل های دعوت از پژوهشگران و راهنمای پژوهشگران، در صورتی که پژوهش های ایشان واجد شرایط ذکر شده بود، نسبت به تکمیل فرم شماره ۱ و ارسال آن همراه با مستندات مربوطه، حداکثر تا تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به نشانی ایمیل research.kteiums.ac.ir اقدام نمایند.
در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر لطفا با آقای قلی زادگان (تلفن: ۸۶۷۰۵۰۰۴) تماس حاصل فرمایید. برای دریافت فایل ها، لطفا بر روی عناوین زیر کلیک نمایید: 

توسعه اکوسیستم فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۴۰۰

 | تاریخ ارسال: 1399/12/18 | 
مدیر توسعه زیر ساخت های فناوری دانشگاه: برنامه عملیاتی ما برای سال ۱۴۰۰، توسعه اکوسیستم فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با رویکرد کیفی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر وحید راشدی؛ مدیر توسعه زیرساخت های فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران از توسعه اکوسیستم فناوری با رویکرد کیفی در سال آینده خبر داد.

دکتر راشدی عنوان کرد: مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران شامل چهار بخش بوده که شامل: الف) گروه ترجمان، تبادل و تجاری سازی دانش، ب) گروه توسعه نوآوری و مالکیت فکری (دفتر ثبت اختراعات)، ج) گروه ارتباط با صنعت و د) گروه توسعه زیرساخت های فناوری (مرکز رشد و نوآوری، مراکز رشد اقماری و شتابدهنده های تخصصی) می باشد.
وی خاطر نشان کرد: در راستای سیاست های کلان دانشگاه علوم پزشکی ایران، در حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، با اولویت توجه به حوزه فناوری، کارآفرینی و خلق ثروت، مرکز رشد و نوآوری دانشگاه در مورخ  سی ام بهمن ۱۳۹۶ با کسب مجوز از شورای گسترش وزارت بهداشت، به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد.
دکتر راشدی تصریح کرد: از مهمترین وظایف مرکز رشد و نوآوری، ۱) فعالیت های آموزشی شامل برگزاری کارگاه های عمومی و تخصصی مرتبط با حوزه فناوری مانند کارگاه های طرح کسب و کار (Business Plan)، تجاری سازی، حقوقی و مالی، ۲) فعالیت های مشاوره ای در حوزه های تخصصی مهندسی پزشکی، انفورماتیک پزشکی و توانبخشی، ۳) سیاست های حمایتی شامل معرفی به صندوق های فناوری و بانک های فعال جهت دریافت تسهیلات، ۴) کمک به تبدیل شرکت های فناور به شرکت های دانش بنیان یا خلاق براساس ضوابط و مقررات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بهره مندی از مزایا و تسهیلات و حمایت های قانونی آن، ۵) برگزاری رویداد های فناورانه و ۶) هماهنگی و تسهیل حضور واحدهای فناور در نمایشگاه های ملی و بین المللی حوزه فناوری می باشد.
مدیر توسعه زیرساخت های فناوری دانشگاه بیان کرد: در خصوص توسعه مراکز رشد اقماری در نظر داریم خدمات تخصصی و منتورینگ توسط دانشکده ها انجام شده و ما در مرکز رشد و نوآوری نقش مشاور و ناظر را داشته باشیم.
وی افزود: براساس مصوبات شورای عالی فناوری دانشگاه، تاکنون مجوز ۶ مرکز رشد اقماری به دانشکده های علوم رفتاری و سلامت روان، فناوری های نوین پزشکی، داروسازی، طب ایرانی، پیراپزشکی، پرستاری و مامائی و مدیریت و اطلاع رسانی (به صورت مشترک) اعطاء شده است. همچنین مرکز رشد اقماری مرکز آموزشی درمانی حضرت فاطمه (س) به عنوان اولین مرکز رشد اقماری بالینی کشور نیز شروع به فعالیت نموده است. ایشان با بیان این نکته که شتابدهنده تخصصی سلامت دیجیتال (Healthinno) در کتابخانه مرکزی و شتابدهنده تخصصی اینترنت اشیاء (IOT) در آزمایشگاه جامع مستقر هستند، افزود که این شتابدهنده ها به تیم‌های دارای ایده‌های نوآورانه برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا کمک می‌کنند.
دکتر راشدی اظهار کرد: حدود ۱۰۰ واحد فناور متشکل از شرکت های دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت های فناور و هسته های فناور تحت پوشش مرکز رشد و نوآوری دانشگاه قرار دارند و رویکرد ما تاکنون؛ جذب حداکثری این واحدهای فناور بوده است.
به گفته وی، مرکز رشد و نوآوری بستر لازم برای حضور افراد حقیقی و حقوقی را فراهم می کند و در راستای اجرای فرایند استقرار واحدهای متقاضی ورود و عقد قرارداد، در دو قالب "دوره پیش رشد" به مدت ۳ تا ۶ ماه و در موارد خاص تا حداکثر ۹ ماه، برای واحدهایی که ایده یا محصول اولیه داشته و نیاز به تکمیل آن دارند و "دوره رشد" به مدت ۱ سال {قابل تمدید تا ۵ سال}، که شامل شرکت های فناور یا دانش بنیانی می شود که در مسیر تجاری سازی محصول اولیه از خدمات مادی و معنوی دانشگاه بهره مند می گردند، ارائه خدمت می کند.
ایشان از توسعه فضای فیزیکی مرکز رشد در قالب پروژه های افرا، کافه ایده، پردیس مشکین دشت و ساختمان شقایق خبر داد و افزود: مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها مرکز رشد کشور می باشد که دارای سامانه ثبت ایده به همراه نمایشگاه مجازی دائمی محصولات شرکت ها به آدرسhttp://inno.iums.ac.ir   است. نکته حائز اهمیت این است که این سامانه محصول یکی از شرکت های موفق مستقر در اکوسیستم فناوری دانشگاه می باشد.
مدیر توسعه زیرساخت های فناوری دانشگاه اعلام کرد: یکی از اقدامات ویژه ما، ارائه مجوز تاسیس "شرکت دانش بنیان هیئت علمی" به اعضای هیئت علمی دارای ایده های نو و فناورانه است و تاکنون حدود ۱۵ نفر از اساتید دانشکده های مختلف این مجوز را دریافت کردند.
دکتر راشدی تصریح کرد: جلسات شورای عالی فناوری دانشگاه معمولاً به صورت فصلی و با موضوعات بررسی درخواست استقرار واحدهای فناور در مرکز رشد و نوآوری، تاسیس شرکت های دانش بنیان هیئت علمی، تاسیس مراکز رشد اقماری در دانشکده ها و بیمارستان ها و بررسی طرح های پژوهشی در حوزه فناوری برگزار می شود.
وی اظهار کرد: اکوسیستم جوان فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در راستای نیل به دانشگاه نسل سوم که مبتنی بر تجاری سازی دانش است، سهم خود را تاکنون ادا نموده و باید ذکر کنم که ما در یک سال و نیم گذشته توانستیم تعداد واحدهای فناور (اعم از شرکت های دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت های فناور و هسته های فناور) را تا ۶ برابر افزایش دهیم.
ایشان به چالش های موجود اشاره کرد و افزود: نبود فضای کافی برای استقرار شرکت های فناور، کمبود تجهیزات و امکانات تخصصی، عدم ارائه تسهیلات کافی برای حمایت های بلاعوض از اهم مشکلاتی هستند که در حال حاضر با آن ها مواجه هستیم.
دکتر راشدی افزود: توسعه اکوسیستم فناوری دانشگاه با رویکرد کیفی، حمایت از شرکت های ارزش آفرین، همراهی و همراستایی با طرح های ملی، جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و قرارداد با شرکت های بزرگ صنعتی جهت فروش محصولات دانش بنیان مهمترین برنامه عملیاتی ما برای سال آینده است.

توسعه اکوسیستم فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۴۰۰

 | تاریخ ارسال: 1399/12/18 | 
مدیر توسعه زیر ساخت های فناوری دانشگاه: برنامه عملیاتی ما برای سال ۱۴۰۰، توسعه اکوسیستم فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با رویکرد کیفی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر وحید راشدی؛ مدیر توسعه زیرساخت های فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران از توسعه اکوسیستم فناوری با رویکرد کیفی در سال آینده خبر داد.

دکتر راشدی عنوان کرد: مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران شامل چهار بخش بوده که شامل: الف) گروه ترجمان، تبادل و تجاری سازی دانش، ب) گروه توسعه نوآوری و مالکیت فکری (دفتر ثبت اختراعات)، ج) گروه ارتباط با صنعت و د) گروه توسعه زیرساخت های فناوری (مرکز رشد و نوآوری، مراکز رشد اقماری و شتابدهنده های تخصصی) می باشد.
وی خاطر نشان کرد: در راستای سیاست های کلان دانشگاه علوم پزشکی ایران، در حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، با اولویت توجه به حوزه فناوری، کارآفرینی و خلق ثروت، مرکز رشد و نوآوری دانشگاه در مورخ  سی ام بهمن ۱۳۹۶ با کسب مجوز از شورای گسترش وزارت بهداشت، به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد.
دکتر راشدی تصریح کرد: از مهمترین وظایف مرکز رشد و نوآوری، ۱) فعالیت های آموزشی شامل برگزاری کارگاه های عمومی و تخصصی مرتبط با حوزه فناوری مانند کارگاه های طرح کسب و کار (Business Plan)، تجاری سازی، حقوقی و مالی، ۲) فعالیت های مشاوره ای در حوزه های تخصصی مهندسی پزشکی، انفورماتیک پزشکی و توانبخشی، ۳) سیاست های حمایتی شامل معرفی به صندوق های فناوری و بانک های فعال جهت دریافت تسهیلات، ۴) کمک به تبدیل شرکت های فناور به شرکت های دانش بنیان یا خلاق براساس ضوابط و مقررات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بهره مندی از مزایا و تسهیلات و حمایت های قانونی آن، ۵) برگزاری رویداد های فناورانه و ۶) هماهنگی و تسهیل حضور واحدهای فناور در نمایشگاه های ملی و بین المللی حوزه فناوری می باشد.
مدیر توسعه زیرساخت های فناوری دانشگاه بیان کرد: در خصوص توسعه مراکز رشد اقماری در نظر داریم خدمات تخصصی و منتورینگ توسط دانشکده ها انجام شده و ما در مرکز رشد و نوآوری نقش مشاور و ناظر را داشته باشیم.
وی افزود: براساس مصوبات شورای عالی فناوری دانشگاه، تاکنون مجوز ۶ مرکز رشد اقماری به دانشکده های علوم رفتاری و سلامت روان، فناوری های نوین پزشکی، داروسازی، طب ایرانی، پیراپزشکی، پرستاری و مامائی و مدیریت و اطلاع رسانی (به صورت مشترک) اعطاء شده است. همچنین مرکز رشد اقماری مرکز آموزشی درمانی حضرت فاطمه (س) به عنوان اولین مرکز رشد اقماری بالینی کشور نیز شروع به فعالیت نموده است. ایشان با بیان این نکته که شتابدهنده تخصصی سلامت دیجیتال (Healthinno) در کتابخانه مرکزی و شتابدهنده تخصصی اینترنت اشیاء (IOT) در آزمایشگاه جامع مستقر هستند، افزود که این شتابدهنده ها به تیم‌های دارای ایده‌های نوآورانه برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا کمک می‌کنند.
دکتر راشدی اظهار کرد: حدود ۱۰۰ واحد فناور متشکل از شرکت های دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت های فناور و هسته های فناور تحت پوشش مرکز رشد و نوآوری دانشگاه قرار دارند و رویکرد ما تاکنون؛ جذب حداکثری این واحدهای فناور بوده است.
به گفته وی، مرکز رشد و نوآوری بستر لازم برای حضور افراد حقیقی و حقوقی را فراهم می کند و در راستای اجرای فرایند استقرار واحدهای متقاضی ورود و عقد قرارداد، در دو قالب "دوره پیش رشد" به مدت ۳ تا ۶ ماه و در موارد خاص تا حداکثر ۹ ماه، برای واحدهایی که ایده یا محصول اولیه داشته و نیاز به تکمیل آن دارند و "دوره رشد" به مدت ۱ سال {قابل تمدید تا ۵ سال}، که شامل شرکت های فناور یا دانش بنیانی می شود که در مسیر تجاری سازی محصول اولیه از خدمات مادی و معنوی دانشگاه بهره مند می گردند، ارائه خدمت می کند.
ایشان از توسعه فضای فیزیکی مرکز رشد در قالب پروژه های افرا، کافه ایده، پردیس مشکین دشت و ساختمان شقایق خبر داد و افزود: مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها مرکز رشد کشور می باشد که دارای سامانه ثبت ایده به همراه نمایشگاه مجازی دائمی محصولات شرکت ها به آدرسhttp://inno.iums.ac.ir   است. نکته حائز اهمیت این است که این سامانه محصول یکی از شرکت های موفق مستقر در اکوسیستم فناوری دانشگاه می باشد.
مدیر توسعه زیرساخت های فناوری دانشگاه اعلام کرد: یکی از اقدامات ویژه ما، ارائه مجوز تاسیس "شرکت دانش بنیان هیئت علمی" به اعضای هیئت علمی دارای ایده های نو و فناورانه است و تاکنون حدود ۱۵ نفر از اساتید دانشکده های مختلف این مجوز را دریافت کردند.
دکتر راشدی تصریح کرد: جلسات شورای عالی فناوری دانشگاه معمولاً به صورت فصلی و با موضوعات بررسی درخواست استقرار واحدهای فناور در مرکز رشد و نوآوری، تاسیس شرکت های دانش بنیان هیئت علمی، تاسیس مراکز رشد اقماری در دانشکده ها و بیمارستان ها و بررسی طرح های پژوهشی در حوزه فناوری برگزار می شود.
وی اظهار کرد: اکوسیستم جوان فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در راستای نیل به دانشگاه نسل سوم که مبتنی بر تجاری سازی دانش است، سهم خود را تاکنون ادا نموده و باید ذکر کنم که ما در یک سال و نیم گذشته توانستیم تعداد واحدهای فناور (اعم از شرکت های دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت های فناور و هسته های فناور) را تا ۶ برابر افزایش دهیم.
ایشان به چالش های موجود اشاره کرد و افزود: نبود فضای کافی برای استقرار شرکت های فناور، کمبود تجهیزات و امکانات تخصصی، عدم ارائه تسهیلات کافی برای حمایت های بلاعوض از اهم مشکلاتی هستند که در حال حاضر با آن ها مواجه هستیم.
دکتر راشدی افزود: توسعه اکوسیستم فناوری دانشگاه با رویکرد کیفی، حمایت از شرکت های ارزش آفرین، همراهی و همراستایی با طرح های ملی، جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و قرارداد با شرکت های بزرگ صنعتی جهت فروش محصولات دانش بنیان مهمترین برنامه عملیاتی ما برای سال آینده است.

جلسه شورای سیاست گذاری ایده بازارهای حوزه سلامت

 | تاریخ ارسال: 1399/12/18 | 
نشست شورای سیاست‌گذاری ایده‌بازارهای حوزه سلامت در روز دو شنبه مورخ  ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۹و با حضور دکتر منظم مدیر کل توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر کوهپایه‌زاده ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از فعالین حوزه سلامت برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری : در ابتدای جلسه گزارش کوتاهی از دستاوردهای ایده بازارهای برگزار شده در سال ۱۳۹۹، در حوزه های خوراک و نوشیدنی، فرآورده آرایشی، بهداشتی و سلولزی و همچنین تجهیزات پزشکی و سلامت دیجیتال، توسط مهندس نادری، مدیرعامل شرکت ایده بازار ارائه شد.
در ادامه نشست دکتر سید عباس متولیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های صورت گرفته در تکمیل زنجیره رساندن ایده ها و فناوری ها به صنعت و سرمایه گذاران در طی رویدادهای برگزار شده و نقش مهم ایده بازارها در پر کردن خلا میان فناوران، دولت، سرمایه گذاران و صنعت، خاطر نشان کردند که دانشگاه علوم پزشکی ایران، فعالیت  و مشارکت در برگزاری این رویدادها را وظیفه ملی خود در حوزه پزشکی و سلامت می داند و به همین سبب خواستار حمایت های دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت جهت برگزاری دوره های بعدی و همچنین ارتقای ایده بازارهای حوزه سلامت شدند.
دکترمنظم، ضمن قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تلاش های موثر خود درمسیرتبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، از فعالیت های این دانشگاه و همچنین دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پذیرفتن برگزاری این ایده بازارها به صورت ملی تجلیل نمود.
همچنین ایشان خاطر نشان کردند که می بایست به سمتی پیش برویم که پژوهش های دانشگاهی در راستای نیاز جامعه و بازار باشد تا بتوانیم شاهد تبدیل شدن دانش به فناوری های محصول محور باشیم و در این امر، دانشگاه ها متولیان اصلی برقراری ارتباط بین جامعه فناور و نیاز صنعت هستند.
در ادامه دکتر ناصری پور، رئیس مرکز طب بازساختی و سلول های بنیادی، تاکید کردند که می‌بایست علاوه بر توجه به نیازهای کنونی کشور در حوزه های پزشکی و سلامت به نیازهای آینده این حوزه ها هم توجه کرد. 
در این میان، نقش ایده ‌بازارها در هدایت کردن ایده ها به سمت نیازهای آینده بسیار مهم است و برای محقق کردن این امر لازم است متخصصین حوزه های مختلف در کنار هم جمع شوند. 
همچنین ایشان به ظرفیت بالای پایان نامه های دانشجویی به خصوص در مقطع دکتری برای محقق کردن این هدف، اشاره نمودند و تاکید کردند لازم است دانشجویان دکتری با فضای کارآفرینی و ادبیات بازار بیشتر آشنا شوند.
در پایان دکتر پورنیک، مدیر توسعه و فن آوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز اظهار کردند که دانشگاه با برگزاری رویدادهای متعدد تقاضا محور و تخصص محور در طی سالیان گذشته در حال آزمودن فضای جامعه فناور و صنعت و نحوه تعامل با آن ها است در طی ایده  بازارهای برگزار شده با  همکاری دانشگاه امیرکبیر موفق شدیم به فرآیند استانداردی از جمع آوری ایده تا تجاری سازی و آموزش فناوران برسیم و همچنان مشغول تجربه و آموزش در این حوزه هستیم.